انجمن خوشنویسان شهرستان لالی

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیتهای انجمن خوشنویسان شهرستان لالی ایجاد گردیده است

انجمن خوشنویسان شهرستان لالی

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیتهای انجمن خوشنویسان شهرستان لالی ایجاد گردیده است

مشخصات بلاگ
انجمن خوشنویسان شهرستان لالی

انجمن خوشنویسان شهرستان لالی
سال تاسیس:1389
تعداد هنرجویان:60 نفر در دوره های مقدماتی،متوسط ، خوش،عالی و ممتاز
فعالیتهای انجمن: میزبان 3 دوره همایش خوشنویسی چلیپا ویژه ارتحال ملکوتی امام (ره) با گستره استان خوزستان
مدرس و سرپریت: سید ستار فاطمی فارغ التحصیل دوره ممتاز انجمن خوشنویسان ایران

بیوگرافی استاد عباس رحیمی مبدع سبک نگارینه خط

پنجشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ق.ظ


« نگارینه خط  »

وجه تسمیه نگارینه خط
عباس رحیمی


هوالجمیل و یحب الجمال
ازآن هنگام که خداوند روح خود را دروجود بشردمید وانسان خلق شد، تفکر، پویایی، خلاقیت، هنر وتمامی صفات خداوند باریتعالی نیز درفطرت انسان ها نهادینه شد ..اما این مسئولیت و بارسنگین تنها بواسطه تربیت وآموزش در وجود او از قوه به فعل درآمده وچون بالی گشوده ، روح اورا پرواز داده و به سرمنزل مقصود میرساند. محصول ذات خلاق انسان، بروز وظهور زیبایی ها در قالبهای مختلف از قبیل موسیقی ، شعر، تصویرسازی ، هنرهای نمایشی ، نگارگری وخط و... است. با این باور که خلاقیت و آفرینش زیبایی جزء لاینفک ذات و فطرت آدمی است لذا همه انسان ها را بالقوه میتوان هنرمند وخلاق نامید ..
یکی از کهن ترین ، اثرگذارترین وبارزترین هنرهای انسان هنر خوشنویسی و خط است ، وسیله ای  که از ابتدای تاریخ بشریت تا کنون  نقش کلیدی واساسی در تمام ارتباطات انسانی را داراست. نقش ایران وایرانی در پیدایش واختراع خط در جهان بر هیچکس پوشیده نیست . خط ، در طول هزاران سال  همواره سیری تکاملی را پیموده ودر این رهگذر زمان ، انسان خلاق ، ازخط که در ابتدا یک وسیله ارتباطی بود هنری درخور شان ارتباطات انسانی و حس زیباپسندی انسانها  ایجاد کرد.
با نگاهی گذرا اما عمیق ، به راحتی میتوان دریافت که زیبائیهای نهان و بالقوه در هنر خط ایرانی و بخصوص خط شکسته نستعلیق همواره در گذرگاه زمان قادر به ظهور جلوه های بدیع و جدیدی از ترکیبات واتصالات نو بوده است . حضور واثرگذاری نوابغ در گاه های تاریخی و حک واصلاحهای مداوم خط ایرانی ، نسل حاضر را میراث دار جواهراتی درخشان بعنوان هنر خط نستعلیق و شکسته نستعلیق نموده است.
با بررسی اجمالی سیر تکاملی خط  و با تکیه برعقل سلیم  وآزاد اندیشی معتقد شدم که با فراگیری اصول سنتی ومحترم داشتن آن اصول میتوان قالبهای جدیدتر و آزادتری برای ارائه زیبائیهای این هنر پدید آورد، لذا تلاشم براین بود که خط زیبای نستعلیق و شکسته نستعلیق را با شیوه ای نو وبا رنگ ولعابی جذاب ودر قالبی غیر معمول پیش روی همه مردم، چه مخاطب خاص هنرمند خطاط  ونقاش و چه مخاطب عام ایرانی یا غیر وطنی ارائه دهم. چنین تلاشی شاید از صدها سال قبل تا به امروز به شکلی بسیار محدود وبا مرکب مشکی روی زمینه سفید و درحد « گل و مرغ بسم الله» توسط اساتید عرب وترک با خط زیبای ثلث و نسخ و همچنین قبل و بعد از انقلاب اسلامی به دست هنرمندان واساتید چیره دست ایرانی ، حتی با رنگ وروغن روی بوم نقاشی اجراء شده است اما هیچگاه به عنوان شیوه مطرح نگردید ، ضمن اینکه برای ایجاد این آثار بجز خط ، از فرمها وخطوط نقاشی نیزبهره گرفته شده است .
اعتقاد راسخ دارم که توان بالقوه خط ایرانی با اینهمه اتصالات نامحدود و متنوع ، بسیار فراتراز آن است که در قالبهای دیرین و سنتی و در صدها سال محصور بماند، باقی نماندن در حصار یکی از برکات آموزش های استاد عزیزم جناب استاد کابلی است ، چه خود ایشان بودند که صدها سال پس از استاد درویش عبدالمجید طالقانی ، گرد وغبار کهنگی خط شکسته نستعلیق را کنار زده ، رنگ وبوی تازگی را به این هنر ناب ایرانی بخشیده وراه پویایی و نوآوری را فرروی شاگردان وسایر هنرمندان قرار دادند.
در پی این آموخته های گرانقدر و به فضل خداوند جمیل ویحب الجمال،  با استفاده از رنگها و قالبهای طبیعی و چشم نواز، اشعار پرمعنا ونغز شعرای ایرانی را با حفظ اصالت و ویژگیهای خط ایرانی، به تصویر کشیده و شیوه « نگارینه خط » را ارائه نمودم.
تجربه چندین نمایشگاه در موزه رضا عباسی تهران (سال 91)، گنجینه هنر یزد (سال 92)، مشهد مقدس (سال 92)،گالری استاد محصص مستشاری دراداره کل ارشاد قزوین (پایتخت خوشنویسی کشورسال 93) و نمایش آثار در گنجینه شهر بابل (سال 93) و بازخورد نظرات مثبت مخاطبان خاص و بخصوص اساتید محترم انجمن خوشنویسان ایران و همچنین مخاطبان عام ، از کودک تا سالخورده ، ایرانی و غیر ایرانی ، عزم مرا در ادامه این مسیر و تلاش برای تکمیل و تعالی این شیوه استوارتر و محکمتر نموده است .

وجه تسمیه نگارینه خط
نگارینه برگرفته ازنگارگری است و حرف « ه » آخر کلمه ، آنرا نه از بابت جذابیت و دلربایی ، بلکه از بابت شان و منزلت واهمیت موضوع در مرتبه بعد از خط قرار میدهد.
شیوه « نگارینه خط » سعی دربرقراری ارتباطی احساسی ودرعین حال هارمونیک بین هنر خط ونگارگری ایرانی دارد که با تلفیق این دو شاهبال بلند پرواز هنر، تنه سنگین و پرمعنای شعر ایرانی را درفضای بیکران هنر وفرهنگ به پرواز درمی آورد.
اصول شیوه « نگارینه خط » عبارتند از:
1) حفظ اصالت خط و درست نویسی و حتی الامکان پرهیز از دفرمه کردن حروف و کلمات و خودداری از هر گونه انتزاع
2) استفاده از مضامین قرآنی ودینی ، اشعار و گفتار بزرگان تاریخ وفرهنگ وهنر ایران ، به عنوان عناصر سازنده معنوی آثار
3) استفاده ازقلم خوشنویسی
4) هماهنگی و همبستگی مضامین و تصاویر
5) استفاده ازعنصر رنگ برای ایجاد جذابیت بیشتر در خلق آثار
شیوه « نگارینه خط » با تاکید برحفظ اصالت و درستی خط  و با الهام از نگارگری ایرانی ، درپی ایجاد ارتباطی بصری با حس زیبایی شناسی انسانها فارغ از ملیت، نژاد، سن، زبان و مذهب است، پیوندی که در نگاه اول با جذابیت رنگهای متنوع با تاکید بر هارمونی رنگها و زیبایی کمپوزسیون، برقرار شده و آنگاه او     را به وادی دیگری بنام خط رهنمون میشود.
همنوائی وهارمونی خط با رنگ ها نیز گفتگوئی بیصدا با بیننده دارد، زیبایی اصیل و افسونگری خط نستعلیق و بخصوص شکسته نستعلیق اینبارارتباط بصری دقیقتری را با او برقرار می سازد، پیوندی که او را به اوج هنر اصیل ایرانی با آن کشیده های مستحکم و دوایر جادویی واتصالات متنوع که خاص خط ایرانی است ، متصل می سازد.
وصالی که هم دستمایه هنرمند است در خلق اثر و هم هدف اوست در جلب مخاطب.
« وصال ».... این زیباترین کلمه در تاریخ بشریت ، چه وصال زمینی و چه وصال آسمانی ، که این هر دو مقدس اند و وصال زمینی بستر ساز وصال آسمانی ...
در این طی طریق با نگاهی عمیقتر به اثر، مخاطب به دنیای معنا کشانده می شود ، آنجا که مفاهیم وارزشهای والای انسانی با اشعار نغز و پرمحتوای پارسی که ریشه درفرهنگ غنی، اصیل و نجیب ایرانی دارد، دنیایی پررمز وراز ازعرفان مولانا وخیام و هاتف ، شکوفه های همیشه زنده زبان پارسی در اشعارحماسی فردوسی و نظامی ، مفاهیم و ارزشهای والای اجتماعی با کلام شیوای سعدی و پروین اعتصامی واشعار لسان الغیب خواجه حافظ  شیرازی که از زبان کائنات، شیوه زندگی و روش عشق وبندگی خداوند را به جهان بشریت     می آموزد و بسیاری از شعرا و نوابغ ایرانی که سروده هاشان هر یک به تنهایی جامعه بشری را به مسیر درست حیات رهنمون است وهدفشان  نمایاندن راهی مستقیم به سمت انسانیت، شکوفائی، خلاقیت وزندگی پربار ودرجهت رستگاری ابدی.
در اینجاست که هنرمند به هدف نهائی خود میرسد، ارتباط مخاطب وتابلو که با هارمونی رنگ وخط آغازشد، به دنیای معنا منتهی می شود.. چه انتهائی که خود سرآغازی است بی انتها .....

از خداوند منان که خود جمیل است و زیبا پسند، شاکرم که دستان ناچیز و بی مقدار مرابه ارائه این زیبائیها رهنمون شد.
ازهمه اساتید محترم، دوستان وبستگان وهمه کسانی که با لطف ومحبت خود وهمچنین با انتقاد و راهنمائیهای سازنده خود، طی این مسیر را برایم روشن، هموارو لذت بخش نمودند بینهایت سپاسگزارم.
از شما مدیران وسیاست گذاران فرهنگی کشور که بار سنگین و مسئولیت بالای هدایت فرهنگ وهنراین مرزو بوم که فرهنگ وهنرش درطول تاریخ، خود الگوئی برای سایر فرهنگها ، اقوام و ملل بوده را به دوش می کشید ، صمیمانه تشکر میکنم.
با آرزوی سلامتی و موفقیت
عباس رحیمی

 

......

جهت مشاهده تصویر زیر با کیفیت بالا روی آن کلیک نمایید

......


......

.....

عباس رحیمی
متولد: تهران 1339
فارغ التحصیل رشته مهندسی دامپروری از دانشگاه اورمیه 1363
فارغ التحصیل انجمن خوشنویسان ایران
شغل: طراح گرافیک ، چاپ
مربی رسمی فدراسیون کاراته ایران ازسال 1360  درآکادمی کاراته ایران
1363دان 2 فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران از سبک کان ذن ریو
مدرس ممتاز و داور ملی از سال 1360
اولین نمایشگاه خط 1367 انجمن خوشنویسان ایران - زنجان
کسب مقامهای متعدد قهرمانی کشور و بین المللی 22 بهمن در کومیته و کاتا از سال 1360  الی 1372
کسب مقام پنجمی کاتای تیمی جهان درمسابقات جهانی توکیو 1372
ازدواج وتشکیل خانواده 1375
دان7 فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران از سبک شیتوریو1388
افتخار شاگردی در محضر استاد کابلی خوانساری خرداد  89
نمایشگاه انفرادی ومعرفی شیوه ابداعی نگارینه خط 1391 موزه رضا عباسی (شبانه های زرین 1)
تشکیل کارگروه ونمایش گزیده آثار نگارینه خط درمشهد مقدس جهت نخبگان هنری کانونهای روستائی از سی استان کشور- شهریور 1392
نمایشگاه انفرادی در شیوه نگارینه خط  آبانماه 1392 در گنجینه هنر یزد (شبانه های زرین 2)
نمایشگاه انفرادی در شیوه نگارینه خط  مهرماه  1393 در گالری استاد محصص مستشاری در استان قزوین (شبانه های زرین 3)
نمایشگاه انفرادی در شیوه نگارینه خط  آبانماه  1393 در گنجینه شهر بابل  (شبانه های زرین 4)
ودرآینده ای نزدیک نمایشگاهی از گزیده آثار نگارینه خط تحت عنوان (شبانه های زرین 5) در بهمن ماه 1393
در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

  • عظیمه مهری بابادی

نظرات  (۱)

سلام
با عرض اردت به استاد من از نزدیک خدمت ایشان رسیده و کارهای استاد را دیدم بسیار زیبا ، حیرت انگیز ، هنری و ..... این اولین باری بود که چنین هنری میدیدم و باید به ایشان گفت که واقعا باعث افتخار همه ایرانیان است.
زنده و سرافراز باشید فرزند ایران زمین .
ارادت مند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی