انجمن خوشنویسان شهرستان لالی

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیتهای انجمن خوشنویسان شهرستان لالی ایجاد گردیده است

انجمن خوشنویسان شهرستان لالی

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی فعالیتهای انجمن خوشنویسان شهرستان لالی ایجاد گردیده است

مشخصات بلاگ
انجمن خوشنویسان شهرستان لالی

انجمن خوشنویسان شهرستان لالی
سال تاسیس:1389
تعداد هنرجویان:60 نفر در دوره های مقدماتی،متوسط ، خوش،عالی و ممتاز
فعالیتهای انجمن: میزبان 3 دوره همایش خوشنویسی چلیپا ویژه ارتحال ملکوتی امام (ره) با گستره استان خوزستان
مدرس و سرپریت: سید ستار فاطمی فارغ التحصیل دوره ممتاز انجمن خوشنویسان ایران

آموزش نقاشی خط

پنجشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۱:۴۵ ب.ظ

تاریخچه نقاشیخط :

 

نقاشی خط به معنی امروزی نزدیک به نیم قرن دارد و به سال ۱۳۴۰ بر میگردد. اساتید بسیاری در شکل گیری آن سهم عمده ای داشته اند و از اساتیدمعاصر میتوان استاد حسین زنده رودی ، زنده یاد فرامرز پیلارام و بعد از آن استاد  احصایی و شادروان رضا مافی را نام برد.

همچنین استاد جلیل رسولی و سایر اساتید عزیز این راه راه را پی گرفتند،که آثارارائه شده هرکدام از این اساتید از هر لحاظ باهم متفاوتند و تفاوت این آثار بیشتر از لحاظ تکنیک های کاری و کاربرد ماد و غیره می باشد.

نقاشی خط یک بیان تجسمی بسیار بالا داردو از بضاعت و قابلیت های قابل توجهی برخوردار است. زبان نقاشی خط با داشتن ویژگی های ایرانی و هنری خود می تواند از سراسر جهان هنری، مخاطبان خود را داشته باشد.

امروزه در ایران نقاشی خط بدلیل نوپا بودن گاها” مورد بی توجهی و بی مهری هایی قرار می گیرد.نقاشی خط در ایران به عنوان یک هنری که دارای زبان جهانی است شکل گرفت و پس از ظهور و پیدایش آن عده ای نسبت به پیدایش آن واکنش نشان دادند که از آن جمله :

 

۱- عده ای از هنرمندان گرافیک ، نقاشیخط را وابسته به هنر نشانه و زبان تصویر دانسته وجزوی از گرافیک محسوب مینمایند.

۲- عده ای از نقاشان بدلیل اینکه خوشنویس فقط در طراحی اثر از حروف و کلمات استفاده نموده و بقیه عناصر مربوط به هنر نقاشی میباشد آن را جزوی از رشته نقاشی شمرده اند.

۳- عده ای از خوشنویسان سنتی با این شیوه اجرایی مخالفت کرده و میکنند و نو آوری و تحول در این هنر را بر نمی تابند .

۴- در آخر عده ای از خوشنویسان روشن فکر و نوگرا بر این عقیده اند که چون پایه واساس نقاشی خط ،با خط بوده وهدف ایجاد جذابیت و ارتباط بیشتر با مخاطب با رنگ پیوند خورده است و جزو شیوه های نوین در خوشنویسی محسوب مگردد.

 

به نظر نگارنده نقاشی خط پدیده ای است معاصر در حوزه هنرهای تجسمی که در سالهای اخیر در ایران و برخی کشورهای اسلامی بروز و ظهور کرده است.

نقاشیخط در واقع تلفیقی از خوشنویسی و خط با نقاشی و گرافیک است. به عبارتی اجرا کردن تکنیکهای نقاشی و طراحی و گرافیک با حفظ اصول هندسی و شاکله کلمات در خوشنویسی است.با این توصیف نقاشی خط را می توان به دو گروه تقسیم بندی نمود:

 

۱- گرایش نقاشیخط:آثاری که خوشنویسان در اجرای آن از تکنیک های تقاشی ، طراحی و گرافیک استفاده نموده و اصول هندسی کلمات کاملا حفظ میشود.

۲- گرایشهای نوین : آثاری که توسط هنرمندان و خوشنویسان اجرا شده ودر آن علاوه بر استفاده از تکنیکهای نقاشی، طراحی و گرافیک ، فرم هندسی کلمات نیز تغییر میکند.

 

هردو گروه فوق در جستجوی بیان و زبانی همه فهم و جهانی برای هنر خوشنویسی و آثار خود هستند و براین باورند که با استفاده از عناصر بصری(نقطه،خط، حجم ، رنگ ، تاریکی ، روشنایی ، جهت ، حرکت ، ریتم ، تعادل ، بافت ، وفرم و غیره)و
تکیه بر دانش و اندیشه ای که در پشتوانه آن نهفته است و بهره گیری از خواص و روان شناسی رنگها ، آثاری را خلق کنند که بتواند انتقال احساسات و اندیشه های هنرمند را به مخاطبان بدون محدودیت زبان و گویش و نژاد در هر کجای جهان ممکن سازد.

  • عظیمه مهری بابادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی