نمایشگاه نقاشیخط "دریای بیکران" با موضوع حضرت علی (ع) و در ماه مبارک رمضان در هپتاگالری برگزار میشود
......
......
نمایشگاه نقاشیخط "دریای بیکران" با موضوع حضرت علی (ع) و در ماه مبارک رمضان در هپتاگالری برگزار میشود.
به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران « عزیزی هنر » ، در این نمایشگاه آثاری از محمدرضا جوادی نسب، سهیلا احمدی، سپیده اشرفی، فهیمه بای، محمد بخشی زاده، محمد بنی احمدی، رضا تقی پور، شایان پیمانی، عباس سیف آبادی، شادی طلایی، کحیا طلوع کیان، حمید طلوعی فرد، آسیه گونه زاده و سیده زهرا مهدی به نمایش درخواهد آمد.
گشایش: جمعه 5 تیرماه 94 ساعت 20-16
پایان: 14 تیرماه 94 ساعت 19-16
......
بدون تردید میتوان خط را بزرگ مدخل ورود بشر به عرصه ی تمدن و فرهنگ دانست. برهمین پایه میشود کتابت را هم جزء نخستین ابزار دقیق در حوزه فرهنگ بحساب آورد. خط اختراع شد و نگارش آغاز؛ و به باور من کشف آتشی دوباره گرچه از جنس و شکلی متفاوت با اولی بقصد روشن کردن دنیای تاریک، اما مملو از پرسش بشر، خط، شب تاریک روح پرسشگر بشر را روشنی می بخشید و نوشتار راه می نمود مقابل پای بشر کاونده، اما این تمام قصه نبود! داستانی به قدمت تمدن و دانش وجه دیگری هم داشت.
خط خوش و خوشنویسی، هنری تمام قد ایستاده به دعوت آدمی برای خواندن، عمده سهامدار شرکت ثبت و حفظ دانش و تجربه ی بشری و برای قرنها تنها و تنها مسیر انتقال دانش،فن و تجربه و به تعبیری دیگر، شاید نقطه ی یگانه شدن عقل کاوشگر و چشم زیبا پسند و سویه یِ شگفت این کهن مقال.
از دوران دیرین که بگذریم مجادله میان فرم گرایان و محتوا خواهان دریکی دو قرن اخیر به بحثی دامنه دار و چالشی تمام نشدنی مبدل شده؛ مجادله ای که به باور معتقدان به شروع دوران پس از پست مدرنیسم هم، هنوز داعیه داران جدی در هر دو وجه داشته و خواهد داشت، با این اوصاف برغم ابداع خطوط نو و کشف شیوه های تازه و حتا درک حضور پر قدرت تر فرم در این عرصه ی بخصوص در دوران اخیر، هنوز خوشنویسی و به تبع، نقاشی خط، به باور بسیاری نقطه ی اوج آمیزش مضمون و فرم در این هنر ایرانیست، انتقال مفاهیم عمیق در عین زیبایی و یا نمایش زیبایی به مدد متون عمیق، که براین اساس شاید فرم گرایانه تر شدن خوشنویسی را هم تلاشی برای فرا مرزی شدن این هنر به حساب آورد؛ چیزی شبیه رسیدن از کل به جزء! یا تکیه بر حس زیبایی شناسی مخاطبی که علیرغم ندانستن خط و زبان اثر، توانایی برقراری ارتباط با پیچش و شکست خطوط را داراست و شاید همین جلب علاقه سبب گشایش مسیری شود برای فراگیری زبان و خط اثر.
مصاحبه ایسنا با محمدرضا جوادی نسب درباره نمایشگاه نقاشیخط "دریای بیکران"
- ۹۴/۰۴/۰۳