آموزش نقاشی خط
تاریخچه نقاشیخط :
نقاشی خط به معنی امروزی نزدیک به نیم قرن دارد و به سال ۱۳۴۰ بر میگردد. اساتید بسیاری در شکل گیری آن سهم عمده ای داشته اند و از اساتیدمعاصر میتوان استاد حسین زنده رودی ، زنده یاد فرامرز پیلارام و بعد از آن استاد احصایی و شادروان رضا مافی را نام برد.
همچنین استاد جلیل رسولی و سایر اساتید عزیز این راه راه را پی گرفتند،که آثارارائه شده هرکدام از این اساتید از هر لحاظ باهم متفاوتند و تفاوت این آثار بیشتر از لحاظ تکنیک های کاری و کاربرد ماد و غیره می باشد.
نقاشی خط یک بیان تجسمی بسیار بالا داردو از بضاعت و قابلیت های قابل توجهی برخوردار است. زبان نقاشی خط با داشتن ویژگی های ایرانی و هنری خود می تواند از سراسر جهان هنری، مخاطبان خود را داشته باشد.
امروزه در ایران نقاشی خط بدلیل نوپا بودن گاها” مورد بی توجهی و بی مهری هایی قرار می گیرد.نقاشی خط در ایران به عنوان یک هنری که دارای زبان جهانی است شکل گرفت و پس از ظهور و پیدایش آن عده ای نسبت به پیدایش آن واکنش نشان دادند که از آن جمله :
۱- عده ای از هنرمندان گرافیک ، نقاشیخط را وابسته به هنر نشانه و زبان تصویر دانسته وجزوی از گرافیک محسوب مینمایند.
۲- عده ای از نقاشان بدلیل اینکه خوشنویس فقط در طراحی اثر از حروف و کلمات استفاده نموده و بقیه عناصر مربوط به هنر نقاشی میباشد آن را جزوی از رشته نقاشی شمرده اند.
۳- عده ای از خوشنویسان سنتی با این شیوه اجرایی مخالفت کرده و میکنند و نو آوری و تحول در این هنر را بر نمی تابند .
۴- در آخر عده ای از خوشنویسان روشن فکر و نوگرا بر این عقیده اند که چون پایه واساس نقاشی خط ،با خط بوده وهدف ایجاد جذابیت و ارتباط بیشتر با مخاطب با رنگ پیوند خورده است و جزو شیوه های نوین در خوشنویسی محسوب مگردد.
به نظر نگارنده نقاشی خط پدیده ای است معاصر در حوزه هنرهای تجسمی که در سالهای اخیر در ایران و برخی کشورهای اسلامی بروز و ظهور کرده است.
نقاشیخط در واقع تلفیقی از خوشنویسی و خط با نقاشی و گرافیک است. به عبارتی اجرا کردن تکنیکهای نقاشی و طراحی و گرافیک با حفظ اصول هندسی و شاکله کلمات در خوشنویسی است.با این توصیف نقاشی خط را می توان به دو گروه تقسیم بندی نمود:
۱- گرایش نقاشیخط:آثاری که خوشنویسان در اجرای آن از تکنیک های تقاشی ، طراحی و گرافیک استفاده نموده و اصول هندسی کلمات کاملا حفظ میشود.
۲- گرایشهای نوین : آثاری که توسط هنرمندان و خوشنویسان اجرا شده ودر آن علاوه بر استفاده از تکنیکهای نقاشی، طراحی و گرافیک ، فرم هندسی کلمات نیز تغییر میکند.
هردو گروه فوق در جستجوی بیان و زبانی همه فهم و جهانی برای هنر خوشنویسی و آثار خود هستند و براین باورند که با استفاده از عناصر بصری(نقطه،خط، حجم ، رنگ ، تاریکی ، روشنایی ، جهت ، حرکت ، ریتم ، تعادل ، بافت ، وفرم و غیره)و
تکیه بر دانش و اندیشه ای که در پشتوانه آن نهفته است و بهره گیری از خواص و روان شناسی رنگها ، آثاری را خلق کنند که بتواند انتقال احساسات و اندیشه های هنرمند را به مخاطبان بدون محدودیت زبان و گویش و نژاد در هر کجای جهان ممکن سازد.
- ۹۴/۰۲/۱۷